06 1499 5615 ferenc@brytelyte.nl
Een ouderavond met resultaat
 

De introductie van social media zorgt ervoor dat leerlingen letterlijk de wereld binnen duimbereik hebben. Prachtig, want dit geeft een nieuwe dimensie aan het leerproces! Soms gebeuren er dingen waar kinderen een beetje hulp bij nodig hebben. En dat is direct een stukje keerzijde van nieuwe media. Zo werd ik onlangs benaderd door een basisschool waar een ernstig probleem ontstond in één van de groepen. Wat gebeurde daar?

Leerlingen scholden elkaar in een Whatsapp-groep uit voor alles wat mooi en lelijk is. De school vond het tijd om samen met de ouders te werken aan verbetering. Ik mocht een ouderavond rondom het thema mediawijsheid begeleiden. Het doel? Ouders informeren over de ‘wereld’ waarin hun kinderen stappen zetten. En komen tot afspraken om in de toekomst te kunnen zorgen voor een goed gebruik van sociale media!

De school – met 65 leerlingen – bevindt zich in een wijk met veel sociale problematiek. Ik kom aan in het donker, maar toch zijn rondom de multifunctionele accomodatie duidelijk de schimmen zichtbaar van jonge kinderen die bezig zijn met iets wat het daglicht niet helemaal kon verdragen. Dit werd bevestigd door de locatieleidster die met enige regelmaat brandjes moet blussen, soms letterlijk.

Dit blijkt ook het probleem te zijn in de Whatsapp-groep in de unit bovenbouw. Kinderen schelden elkaar uit en bedreigen elkaar, iets wat moeiteloos overslaat van de digitale wereld naar het schoolplein. Ouders blijken hier redelijk apathisch in te staan, daarom vreest de school voor de opkomst. Dit blijkt mee te vallen, er zijn 20 ouders op de avond afgekomen. We starten met een korte maar confronterende presentatie over de gedragingen van jongeren online. Dit maakt mensen wakker. 

De Whatshappy-poster blijkt op een eenvoudige manier een gezamenlijke basis te scheppen tussen ouders, leerkrachten en leerlingen

Nadat de ouders samen hebben vastgesteld dat ook hun kinderen onderdeel zijn van het probleem is het tijd om samen te werken aan verbetering. Dit doen we aan de hand van de Whatshappy-poster, die is ontwikkeld door Remco Pijpers van Kennisnet. Het draait eigenlijk om het eenvoudige principe: wat willen we wel, wat willen we niet. Door hier samen een keuze in te maken ontstaat een goede basis om afspraken te maken. 

Leerkrachten doen de les samen met leerlingen, maar vullen ook de poster als team in. Op de ouderavond laten we ouders op een interactieve manier reageren op stellingen, op elkaar en komen op die manier ook tot een ingevulde poster. Het resultaat: 3 ingevulde posters die we ‘over elkaar’ kunnen leggen. 

De Whatshappy-poster blijkt op een eenvoudige manier een gezamenlijke basis te scheppen tussen ouders, leerkrachten en leerlingen. Hoe? Afzonderlijk van elkaar vullen ze exact dezelfde dingen in. De school kan hierop voortborduren! 

Contact

Wil je graag meer weten over wat ik voor je kan doen? Laat dan je gegevens achter en ik neem contact met je op. Ik gebruik dit ook echt alleen om dit contact met je te leggen, dus je krijgt geen hinderlijke reclamemail van me, zoals in de privacyverklaring staat.

06 1499 5615

ferenc@brytelyte.nl

Ballêster 6, 9231 MR
Surhuisterveen

1 + 14 =